Østskogen - SOLGT!
Østskogen i Aurskog-Høland kommune. Totalt 281 daa ubebygget skogeiendom. 270 daa produktiv skog
1 100 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
172,- (Pantattest kjøper)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
27 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 1 100 000,-))
--------------------------------------------------------
28 842,- (Omkostninger totalt)
--------------------------------------------------------
1 128 842,- (Totalpris inkl. omkostninger)
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.

For å bli oppdatert på bud og øvrig informasjon om eiendommen må du trykke på «bestill salgsoppgave» hvor du oppgir e-post og telefonnummer.
KONTAKTSKJEMA
SPØRSMÅL OM EIENDOMMEN?
Østskogen, Aurskog-Høland kommune. Ren skogseiendom på med totalt areal på 281 daa
Østskogen er en ren skogeiendom på 281 daa som er samlet i en teig. 270 daa av skogen er produktiv areal. Det er ett MIS område i teigen med et areal på ca. 10 daa. Skogsterrenget er stigende fra veien og mot øst, der det flater noe ut før det faller videre mot grensen helt øst på teigen. I følge eier er fremkommeligheten for maskinell drift normalt god. Adkomsten til teigen er i hver ende fra Nedre Dalsroen som er kommunal vei. Parkering skjer langs med den kommunale veien En traktorvei går inn et lite stykke i sydenden og videre ut av teigen. I forbindelse med driften har det vært benyttet adkomst inn fra eiendommer som ligger langs med Nedre Dalsroen. Kjøring og drift på teigen gjøres vinterstid når det er faste forhold.
Skogen har i skogbruksplanen fra 2020 en estimert stående kubikkmasse 1.437 kbm hvor av 1.287 står på drivbare arealer. Høsten 2022 ble det plantet ca. 1.200 granplanter og det ble tatt ut ca. 250 kbm i forbindelse med ungskogpleie inneværende vinter.
Eiendommens hovedtall tatt ut i fra skogbruksplanen fra 2020 samt oppdatert opplysninger fra Viken skog vedr. uttynning.
Bonitetsfordeling:
Høy bonitet (17 eller høyere) : 42 daa – 17 %
Middels bonitet (11-14): 218 daa – 84 %
Bonitetsklasse fordelt på volum:
Middels 11: 143 kbm
Middels 14: 910 kbm
Høy 17: 148 kbm
Høy 20: 86 kbm
Stående volum totalt: 2.874 kbm.
Kubikkmassefordeling:
Furu: 82 %
Gran: 10 %
Lau: 8 %
Hogstklassefordeling:
Hogstklasse 2: 45 daa – 3 %
Hogstklasse 3: 148 daa – 11 %
Hogstklasse 4: 1.035 daa- 80 %
Hogstklasse 5: 59 daa – 4 %
Hogstklasse fordelt på volum:
Hogstklasse 2: 45 kbm.
Hogstklasse 3: 148 kbm.
Hogstklasse 4: 1.035 kbm
Hogstklasse 5: 59 kbm.
Innestående på skogfond pr. dato er kr. 32.840,-.
For ytterligere informasjon se vedlagte skogbruksplanen og avvirknings- og aktivitetsoversikt fra Viken Skog.
Type, eierform og byggeår
Det er ingen bygningsmasse tilknyttet eiendommen.
Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)
Areal: 280 542 kvm, Eierform: Eiet tomt
Arealbetegnelser bygger på anslag fra skogbruksplanen, Skog og Landskap eller matrikkelen. Kjøper godtar dermed at areal er omtrentlig og kan avvike i begge retninger.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann og avløp og det betales heller ikke kommunale avgifter på eiendommen.
En traktorvei går inn syd på teigen. I tillegg har eier benyttet adkomst inn fra eiendommer som ligger langs med Nedre . Kjøring og skogsdrift på teigen gjøres vinterstid når det er faste forhold.
Reguleringsplan
Eiendommen ligger i et område som er avsatt til landbruk- natur- og friluftsområde i kommuneplanen.
Jakt og fiske
Eier av eiendommen kan om ønskelig bli medlem av Mørk Krets Grunneierlag. Grunneierlaget organiserer også jakt i et eget jaktlag. Eier har ikke selv vært aktiv jeger. Det opplyses at det ikke er mulighet for utleie av plassen i jaktalget til utenforstående.
Kulturminner og fredninger
Det er ikke registrert kulturminner på eiendommen ifølge miljøstatus.no
Informasjon om konsesjonsloven og jordloven
Det er konsesjonsplikt i henhold til konsesjonsloven på eiendommen. Det er den enkelte kommune som er rett konsesjonsmyndighet.
Østskogen er unntatt priskontroll og boplikt på grunnlag av eiendommens sammensetning. Det er Kjøpers risiko og kostnad å oppnå konsesjon for de øvrige vilkår etter konsesjonslovens §9. Bud med forbehold om konsesjon vil ikke bli godtatt av selger. Etter budaksept og påfølgende kontraktsmøte forplikter kjøper seg til samtidig å søke konsesjon på eiendommen. Dersom konsesjonsmyndigheten i den respektive kommunen fatter et negativt konsesjonsvedtak plikter kjøper å påklage dette til Statsforvalter, alternativt å rette seg etter de pålegg konsesjonsmyndighetene gir. Uavhengig av hva endelig konsesjonsvedtak blir, har kjøper ingen rett til å kreve prisavslag fra selger. Avtalt kjøpesum må betales fullt ut og overtakelse må finne sted i henhold til kjøpekontraktens overtakelsesdato.
Alle landbrukseiendommer er også omfattet av jordlovens bestemmelser. Dette innebærer at det er driveplikt og at det gjelder et forbud mot deling av gården. Dette gjelder også selv om eiendommen består av flere bruksnumre.
Spørsmål om odel, bo- og driveplikt, konsesjon og delingsforbudet kan rettes til oppdragsansvarlig.
Prisantydning
1 100 000,-
Kommunale avgifter
Det er ingen kommunale avgifter på eiendommen.
Pliktig medlemsskap i velforening/sameie
Kjøper forplikter seg til å følge de til enhver tids retningslinjer for samarbeid og eventuelt sin andel av økonomiske kostnader for vedlikehold av privat gårdsvei og øvrig nabosamarbeid.
Eier av eiendommen vil være medløem av Mørk grunneierlag.
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Arealangivelser i salgsoppgaven
Arealangivelsene er hentet fra takst (evt tilstandsrapport).
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt «Gi bud»-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av Bank ID. Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er budgiver klar over at budet er bindende for når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Ved innsendelse av bud på eiendommen til megler bekrefter budgiver at den skriftlige salgsoppgaven, pdf. dokument eller trykket salgsoppgave, er gjennomlest og forstått.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i salgsoppgave med alle vedlegg.
Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte.
Denne eiendommen er å anse som næringseiendom og selges «som den er». Selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.»
En landbrukseiendommen med innmark/utmark er i utgangspunktet en næringseiendom og selges i den stand den var ved kjøpers besiktigelse, jf. avhendingsloven § 3-9 (1). Det innebærer at avhendingslovens regler om når eiendommen har mangel, fravikes til ugunst for kjøper.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.