Svartaasen og Mølsknæs Vestre, 7525 Flornes

SVARTAASEN OG MØLSKNÆS VESTRE - SOLGT!

- Skog og utmarkseiendom på vel 1.305 daa

Prisantydning: 2 000 000 kr
Omkostninger: 51 342 kr
Totalpris: 2 051 342 kr
Eieform: Selveier
Verditakst: 2 000 000 kr
Tomt: Eiet tomt
Tomteareal: 1 305 173 m² (eiet)
Omkostninger oppsett: 2 000 000,- (Prisantydning)

Omkostninger
172,- (Pantattest kjøper)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
50 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 2 000 000,-))
--------------------------------------------------------
51 342,- (Omkostninger totalt)
--------------------------------------------------------
2 051 342,- (Totalpris inkl. omkostninger)

NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
Henrik Båfjord landbruksmegler, landbruksmegling trøndelag
Henrik Båfjord
41 79 72 00
baafjord@landbruksmegling.no

For å bli oppdatert på bud og øvrig informasjon om eiendommen må du trykke på «bestill salgsoppgave» hvor du oppgir e-post og telefonnummer. 

Adresse: Svartaasen og Mølsknæs Vestre, 7525 Flornes

KONTAKTSKJEMA

SPØRSMÅL OM EIENDOMMEN?




    Beliggenhet

    Adresse

    Svartaasen og Mølsknæs Vestre 7525 Flornes

    Matrikkel

    Gnr. 329 bnr. 8 og Gnr. 329 bnr. 10 i Stjørdal kommune

    Eiendommen

    Svartaasen og Mølsknæs Vestre er å betrakte som en rein skogteig med mye produktivt areal.
    Eiendommen har både sørøst- og nordvendte arealer og ligger i hellende terreng på mellom 50 til 350 Moh.
    Skogteigen har relativt mye plantefelt og skog i vekst. Teigen har mye areal med høy bonitet og drives som et ANS.
    Skogeierlaget har tilrettelagt og administrert skogsdrift og skogkulturarbeid.

    Beliggenhet, adkomst

    Eiendommen ligger i et aktivt landbruksområde i et område med flere åsrygger mellom Flora og Kilneset omkring 22 km øst for Stjørdal sentrum mot Meråker.
    På Stjørdal som er kommunesenter er det knutepunkt for E-6 mellom Sør- og Nordnorge og E-14 mellom Trondheim og Østersund. Det er også både flyplass og jernbanestasjon, samt kjøpesentre og kommuneadministrasjon.

    Bygninger

    Type, eierform og byggeår

    Landbrukseiendom Selveier

    Bygninger og byggemåte

    Eiendommen har ingen bebyggelse.

    Tomt

    Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)

    Areal: 1 305 173 kvm, Eierform: Eiet tomt
    Opplysninger om tomteareal er ihht matrikkelbrev tilsendt fra kommunen.

    Arealene på eiendommen er samlet på en større teig med større sammenhengende bestander. Teigen er noe kupert men tilnærmet kvadratisk.
    Det er pr idag ingen kjente verneplaner på eiendommen. Det nevnes likevel at det er registrert en nøkkelbiotiop, "Mis- figur" på eiendommen på 4,5 daa med livsmiljøtype "gamle trær" som må vises varsomhet ved hogst.

    Tun, jord og skog

    Skog:
    Beskrivelse: Skogbruksarealene består i hovedsak av 1 teig som fremstår som en tilnærmet rektangulær teig.
    Mesteparten av arealene hvor det er mye produktivt areal skog fremstår relativt lettdrevet og det er mulig å få virket på eiendommen ned til kjørbar helårsvei på en effektiv og grei måte. Videre ligger større deler av teigen i hellende terreng med større høydeforskjeller. Skogteigen har tilgang på skogsbilvei som er egnet for helårs transport.

    Drift i skogen: Det ble sist hogd i 2012, hvor det ble tatt ut omlag 4000 m3. Det oppgis at det tidligere har vært jevnlige drifter på eiendommen og at det er tatt ut omkring 14 200 m2 i perioden 1998 til 2012. Skogen er tilplantet. Skogen er administrert av Skogeierlaget som har tilrettelagt driften med avvirkning planting og skogkultur.

    Bonitetsfordeling på areal: Skogbruksarealene består av 1225,1 daa, hvor av 684,3 daa er på høy bonitet, 399,0 daa er på middels bonitet og 141,8 daa er lav bonitet. 55,6 daa er uproduktiv skog. Vernskoggrensa mot fjell berører ikke eiendommen.

    Produksjonsevne: Eiendommen har utarbeidet skogsbruksplan som fra 2018 som viser en tilvekst pr år på 662 kbm, og en produksjonsevne på 551 kbm totalt. Pr daa er produksjonsevnen 0,49 m3/år.

    Hogstklassefordeling areal: Skogbruksplanen viser at det er 2 daa i Hogstklasse 1 (areal under skogfornying), 627 daa i hogstklasse 2, 846 daa i hogstklasse 3, 160 daa i hogstklasse 4 og 24 daa i hogstklasse 5.

    Kubikk fordeling og treslag: Totalt står det 7254 kbm gran på eiendommen (86 %), 35 kbm furu og 1066 kbm lautrevirke på eiendommen (18 %). Kubikkmasse i HK 5 er 873 kbm, HK 4 er 4718 kbm, HK 3 er 2764 kbm HK 2 er 0 kbm, og HK 1 er 0.
    Totalt er 41 kbm unntatt hogst.

    Tilvekst: Tilvekst er oppgitt til 350 kbm gran, 5 kbm furu og 39 kbm lauv. Tilveksten er oppgitt til 17 kbm i HK5, 164 kbm i HK4, 194 kbm i HK5, 21 kbm i HK2 og 0 i HK1.

    Miljøregistreringer: Det er totalt registret 5 daa med miljøregistreringer i skog (Mis figurer) som er kategorisert som "gamle trær". Videre er det ikke registret areal med spesielle begrensninger i forhold til vern av biotoper eller arter.

    Konklusjoner: Skogbruksarealene er gjennomgått på flyfoto og består i hovedsak av gran, og det er lite hogstmoden skog i hogstklasse 5 og mye plantefelt og skog i vekst i hogstklasse 2-4.
    Skogen fremstår og oppgis som velholdt. Men det vil fremdeles være behov for tynning, rydding og avstandsregulering.

    Årlig balansekvantum brukt i beregningen er satt ved et snitt på 234 kbm bar og lauv virke redusert for topp og råte. Dette begrunnes i at hoveddelen av skogen er i vekst i hogstklasse 3 og 4, samt at det er lite hogstmoden skog og mye plantefelt.
    En forutsetter derfor et mindre uttak av hogstmoden skog iløpet av de neste 20 år, men at det på lengre sikt vil være muligheter for et større uttak.

    Jakt:
    Elgjakten på eiendommen inngår i et felles jaktvald for området. Videre selges det småviltjakt fra eiendommen gjennom et lokalt grunneierlag. Eierne jakter ikke elg selv på eiendommen. Inntekter fra elgjakt oppgis i 2020 til å være 12 124 kr og fra småviljakt 2610 kr.
    Det er ikke fiske på eiendommen.

    Offentlige forhold

    Vei, vann og avløp

    Eiendommen har skogsbilvei og flere traktorveier/kjørespor.

    Reguleringsplan

    Eiendommen ligger ikke i regulert område men omfattes av kommuneplanens arealdel og område er avsatt til LNRF-område, Spredt boligbebyggelse (nåværende), bevaring Naturmiljø og ras- skredfare.
    Kommunen bekrefter at det ikke er igangsatt planleggingsarbeid på et område som innkluderer/berører eiendommen.
    Kommuneplanens arealdel med bestemmelser og endringer vedtatt 2017 kan fås/sees hos megler.

    Servitutter og heftelser i grunnbok

    Gnr: 329 Bnr: 8:

    1961/4817-1/67  Bestemmelse om veg  
    09.11.1961 
    Rettighetshaver AS Meraker Smelteverk
    Gjelder denne registerenheten med flere

    1962/1333-1/67  Skjønn  
    28.03.1962 
    Kraftledning
    Gjelder denne registerenheten med flere

    1969/3739-1/67  Bestemmelse om veg  
    17.06.1969 
    Gjelder denne registerenheten med flere

    1995/10118-1/67  Elektriske kraftlinjer  
    28.11.1995 
    Gattebredden utvidet til 14m fra midtlinjen


    Rettigheter på andre eiendommer:

    Rettigheter på 5035-329/1, 5035-329/9
    Rettigheter i eiendomsrett
    1987/10713-1/67  Bestemmelse om veg  
    28.09.1987 
    rettighetshaver:Knr:5035 Gnr:329 Bnr:8  
    rettighetshaver:Knr:5035 Gnr:329 Bnr:10  
    Gjelder denne registerenheten med flere


    Gnr: 329 Bnr: 10:

    1961/4817-1/67  Bestemmelse om veg  
    09.11.1961 
    Rettighetshaver AS Meraker Smelteverk
    Gjelder denne registerenheten med flere

    1962/1333-1/67  Skjønn  
    28.03.1962 
    Kraftledning
    Gjelder denne registerenheten med flere

    1969/3739-1/67  Bestemmelse om veg  
    17.06.1969 
    Gjelder denne registerenheten med flere


    Rettigheter på andre eiendommer:

    Rettigheter på 5035-329/1
    Rettigheter i eiendomsrett
    1917/900132-1/67  Bestemmelse om beiterett  
    02.08.1917 
    rettighetshaver:Knr:5035 Gnr:329 Bnr:10  

    Rettigheter på 5035-329/1, 5035-329/9
    Rettigheter i eiendomsrett
    1987/10713-1/67  Bestemmelse om veg  
    28.09.1987 
    rettighetshaver:Knr:5035 Gnr:329 Bnr:8  
    rettighetshaver:Knr:5035 Gnr:329 Bnr:10  
    Gjelder denne registerenheten med flere

    Ovennevnte servitutter hefter ved grunnboken på eiendommen. Grunnbøker er vedlagt senere salgsoppgaven.
    Megler har innhentet kopi av tilgjengelige servitutter fra statens kartverk og disse ligger vedlagt salgsoppgaven.

    Kulturminner og fredninger

    Kommunen opplyser at det ikke er registrert kulturminner eller fredninger på eiendommen.

    Informasjon om odelsloven

    Det hviler ikke odel på eiendommen.

    Informasjon om konsesjonsloven og jordloven

    Eiendommen er konsesjonspliktig, men er en ren skogteig som er unntatt fra priskontroll jf. Konsesjonslovens bestemmelser med tilhørende rundskriv.
    Denne eiendommen er blant annet underlagt jordloven og konsesjonsloven. Det er konsesjonsplikt i henhold til konsesjonsloven på eiendommen. Det er den enkelte kommune som er rett konsesjonsmyndighet. I konsesjonsbehandlingen legges det særlig vekt på: 1. At kjøper skal oppfylle sin boplikt. Innflytting i boligen på gården skal skje senest ett år etter tinglysning av skjøte og deretter må man bebo eiendommen i minst 5 år etter dette. 2. At eiendommen driftes. Arealer med dyrket mark skal holdes i hevd, altså dyrkes videre hvilket også følger av jordlova. Ofte vil utleie av jorda til en nabobonde vil være tilstrekkelig.
    3. Den avtalte prisen må tilgodese en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. Det er dette som kalles priskontroll hvor kommunen i praksis vurderer hvorvidt den avtalte prisen mellom kjøper og selger ligger på et riktig nivå. Det er Kjøpers risiko og kostnad å oppnå konsesjon i henhold til konsesjonslovens §9 både med hensyn til priskontroll, drift og botid. Bud med forbehold om konsesjon vil ikke bli godtatt av selger. Etter bud aksept og påfølgende kontraktsmøte forplikter kjøper seg til samtidig å søke konsesjon på eiendommen. Dersom konsesjonsmyndigheten i den respektive kommunen fatter et negativt konsesjonsvedtak plikter kjøper å påklage dette til fylkesmann, alternativt å rette seg etter de pålegg konsesjonsmyndighetene gir. Uavhengig av hva endelig konsesjonsvedtak blir, har kjøper ingen rett til å kreve prisavslag fra selger. Avtalt kjøpesum må betales fullt ut i henhold til kjøpekontraktens overtakelsesdato. I ytterste konsekvens kan et negativt konsesjonsvedtak innebære at kjøper må foreta et videresalg av eiendommen. Kjøper vil da måtte må bære et eventuelt økonomisk tap. Se utfyllende informasjon på landbruksdirektoratets hjemmeside: https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/konsesjon/konsesjon#hva-maa-jeg-gjoere-hvis-jeg-ikke-faar-konsesjon- Alle landbrukseiendommer er også omfattet av jordlovens bestemmelser. Dette innebærer at det er drivepliktog at det gjelder et forbud mot deling av gården. Dette gjelder også selv om eiendommen består av flere bruksnumre. Spørsmål om odel, bo-og driveplikt, konsesjon og delingsforbudet kan rettes til oppdragsansvarlig.

    Økonomiske forhold

    Prisantydning

    2 000 000,-

    Takst / tilstandsrapport

    Utført av : Einar Otto Ingulfsvand Takstdato : 25.06.2021 Markedsverdi : 2 000 000,-

    Energiforbruk og energimerking

    Eiendommen er ikke bebygd og energimerking er derfor ikke innhentet.

    Kommunale avgifter

    Ifølge Stjørdal kommune kreves det ingen kommunale avgifter på denne eiendommen.

    Pliktig medlemsskap i velforening/sameie

    Kjøper forplikter seg til å følge de til enhver tids retningslinjer for samarbeid og eventuelt sin andel av økonomiske kostnader for vedlikehold av privat gårdsvei og øvrig nabosamarbeid.

    Oppgjør

    Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.

    Annet

    Arealangivelser i salgsoppgaven

    Arealangivelsene er hentet fra kommune, NIBIO og takst (evt. tilstandsrapport). Oppgitte arealer er hentet fra kommunens matrikkelrapport, NIBIO skog og landskap og i enkelte tilfeller fra takstmann. Landbrukseiendommer har som hovedregel ikke foretatt oppmålingsforretning på eiendommens grenser og endelig størrelse på teigen derfor sjelden fastslås med 100% sikkerhet. Enhver kjøper må derfor være forberedt på at oppmålt og eksakt areal kan avvike fra oppgitt areal i større eller mindre grad.

    Diverse

    Det er forsøkt innhentet formuesverdi, men lot seg ikke innhente hos Skatteetaten.

    Antikk og løsøre

    I Landbruksdirektoratets søknadsskjema for konsesjon finnes et eget punkt for løsøre, pkt. 7. Til forskjell fra en ordinær enebolig selges ofte en landbrukseiendom med en del løsøre, maskiner og redskaper, samt antikviteter/ gamle bruksgjenstander, som medfølger gårdsbruket. Kjøper skal ikke betale dokumentavgift av denne delen av kjøpet, ei heller skal selger kapital beskattes. Løsøre, maskiner, redskap og antikviteter skal reguleres i en egen kontrakt mellom kjøper og selger uavhengig om det anses som en del av kjøpstilbudet kjøper har gitt på eiendommen, eller om det kommer i tillegg til kjøpstilbudet på eiendommen. Selger har full bestemmelsesrett over hva slags løsøre som kan følge gården og hva som eventuelt skal komme tillegg. Løsøre, maskiner, redskap og antikviteter som kommer i tillegg til kjøpesummen for eiendommen kan kjøper selv velge om han/hun skal godta eller ikke. Fastsettelse av pris for løsøre, maskiner redskap og antikviteter er utenfor meglers kompetanseområde og må derfor avtales direkte mellom kjøper selger på lik linje som om det skulle blitt annonsert i markedet, eksempelvis på finn.no. Eventuelt kan partene engasjere uavhengig fagkyndig personell til taksering av objektene. Megler kan forøvrig bistå med kontrakt i henhold til det partene har blitt enige om.

    Maskiner og utstyr

    Fastsettelse av pris for løsøre, maskiner redskap og antikviteter er utenfor meglers kompetanseområde og må derfor avtales direkte mellom kjøper selger på lik linje som om det skulle blitt annonsert i markedet, eksempelvis på finn.no. Eventuelt kan partene engasjere uavhengig fagkyndig personell til taksering av objektene.Megler kan forøvrig bistå med kontrakt i henhold til det partene har blitt enige om.

    Budgivning

    Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av Bank ID. Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er budgiver klar over at budet er bindende for når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Ved innsendelse av bud på eiendommen til megler bekrefter budgiver at den skriftlige salgsoppgaven, pdf. dokument eller trykket salgsoppgave, er gjennomlestog forstått.

    Overtagelse

    Avklares i forbindelse med budgivning.

    Solgt 'som den er'

    Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: "Endå eigedomen er selt "som han er" eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers." Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving. Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.

    Lov om hvitvasking

    I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, harhan plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.